zaterdag 3 april 2010

Column: Gedesoriënteerd op de pot

Er is sinds kort een nieuwe huisgenoot in ons huis. Die doet dingen waarvan ik op de een of andere manier de kriebels krijg. Niet in mijn buik, maar van het soort dat fronsende wenkbrauwen oproept. En ook iets wat lijkt op irritatie. De status quo is veranderd en ik weet niet of ik dat zo leuk vind.


Steeds vaker vind ik vuile afwas in de gootsteen van onze keuken. Op zich niet erg, maar we hebben maar één gootsteen. En als ik de waterkoker wil vullen of mijn pasta wil afgieten moet ik eerst die afwas opruimen. Vaak is die afwas ook nog eens gevuld met water. Je kunt je voorstellen wat voor trucjes ik moet uitvoeren om mijn evenwicht te bewaren en om droge voeten te houden. Ik ben nu eenmaal vaak uit balans.

Deze huisgenoot heeft ook de neiging altijd de kamerdeur open te hebben. Dat vind ik maar raar. Je moet toch iets te verbergen hebben? Wie heeft er nou niet iets te verbergen? Foute muziek, een fetish voor voetfoto's of bergen pizzadozen?

Ik krijg er een plaatsvervangende drang tot privacy van. Mijn deur gaat steeds vaker dicht; ik sluit me op. De muziek uit mijn speakers verdringen elk luid gevoerd gesprek dat door de kieren van mijn deur sijpelt.

Alsof dat niet genoeg was, stond mij vanochtend weer een verrassing te wachten. Ik moest naar het toilet. Dringend. Ik ging zitten, las wat in mijn krantje en keek onschuldig om me heen. Mijn hart stond even stil.

Alle kaarten, posters, krantenberichten en andere meuk aan de muur waren verplaatst. Opeens hingen ze allemaal kaarsrecht naast elkaar en minstens een halve meter hoger. Weg structuur, houvast. Van schrik verkrampte ik van top tot teen. Daar zat ik dan, verstopt in de kleinste kamer van het huis. Gedesoriënteerd. Waarom?, was het enige wat ik kon uitbrengen. Sindsdien ben ik er niet meer geweest.

Lieve huisgenoot, ik begrijp dat je je hier thuis wilt voelen. Maar ik vind jouw idee van thuis maar eng. Dus wil je in jouw huiselijke drang, mijn thuis een beetje sparen?

Deze column verscheen 21 maart 2009 in het Leidsch Dagblad voor het katern 'Jong in the City'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten